Efektywność na miarę Oscara! Jak osiągnąć mistrzostwo w krótkim czasie?
Wyznaczanie nowych celów, ułożenie planu ich realizacji, wizualizacja sukcesu – to droga, którą podążają osoby, chcące przekuć marzenia w rzeczywistość. Miarą ich powodzenia jest efektywność: opanowanie języka obcego na poziomie komunikatywnym, nabycie nowych umiejętności np. organizacji czasu. Jest wiele sposobów, które pozwolą zrealizować wyznaczone cele, najcenniejsze są jednak te, pozwalające osiągnąć sukces w przyjemnej atmosferze i w stosunkowo krótkim czasie. I co najważniejsze, są potwierdzone naukowo. Fiszki, choć znane i stosowane od ponad 200 lat, dopiero w XX wieku doczekały się docenienia za swoją efektywność i przystępność.
2018-03-05, 08:18

Znajomość języków obcych czy kompetencje miękkie to kluczowe umiejętności, którymi mogą poszczycić się ludzie, dla których ważny jest rozwój, bez względu na to, czy pracują w korporacji czy prowadzą swój biznes. To klucz, który otwiera wcześniej dla nich zamknięte drzwi. I tak właściciel firmy, który nauczył się języka niemieckiego zaczyna myśleć o otwarciu filii firmy właśnie w Niemczech, ponieważ bez pośredników będzie mógł omówić warunki współpracy z potencjalnymi pracownikami. Innym przykładem może być manager w korporacji, który znając narzędzia, umożliwiające mu lepsze zarządzanie zespołem, pomoże swoim pracownikom kończyć pracę o wyznaczonym czasie, likwidując problem nadgodzin. Korzyści uczenia się nowych kompetencji jest wiele, nie tylko dla osób, które je nabywają, lecz także dla ich bliższego i dalszego otoczenia.

Szwedzki w pół roku – jak to zrobić?


Zagadnieniem efektywnej nauki zajął się także Radosław Kotarski, który w książce „Włam się do mózgu”, pokazał na swoim przykładzie, które techniki nauki są skuteczne i pozwalają przyswajać wiedzę nie tylko w szybki, ale i przyjemny sposób. Dzięki odkrytym metodom szybkiej nauki, w tym również fiszkom, w pół roku nauczył się języka szwedzkiego. I aby to udowodnić, zdał na poziomie średniozaawansowanym egzamin Swedex, który przeprowadzany jest także w Polsce przez Uniwersytet Ludowy w Göteborgu. 

Jestem przekonany, że niezależnie od wrodzonych zdolności możemy uczyć się czegokolwiek chcemy w przyjemny i skuteczny sposób. Najważniejsze jest jednak, aby zacząć od nauczenia się, jak należy… się uczyć. Tylko wtedy będziemy mogli oszczędzać czas i siły, a wiedza lub umiejętności zostaną z nami na dłużej. – pisze na swojej stronie internetowej Radosław Kotarski. Na łamach książki „Włam się do mózgu” dodaje: Powtarzanie poprzez sprawdzanie naszej wiedzy pozwala nam na coraz silniejsze tworzenie śladu pamięciowego w głowie.

Naukę nowego przedmiotu warto rozpocząć od znalezienia odpowiedzi na pytanie: jak mam się uczyć, by czas poświęcony na naukę przyniósł oczekiwane rezultaty? Przede wszystkim: zanim zaczniesz się uczyć, naucz się, jak się uczyć. Zarówno do nauki języków obcych, jak i kompetencji miękkich, coraz częściej stosuje się system, który niemiecki publicysta Sebastian Leitner opisał w książce "Naucz się uczyć”* – oparty na nauce za pomocą fiszek i pudełka MEMOBOX®.

Nauka to walka z zapominaniem, dlatego należy powtarzać to, czego się nauczyliśmy. Nie należy jednak powtarzać zbyt często i wszystkiego, żeby nauka nie stała się nudna
i męcząca. Potrzebny jest system nauki, który sprawi, że trudniejszy materiał będzie powtarzany odpowiednio często, by go zapamiętać, zaś materiał łatwiejszy na tyle rzadko, by go nie zapomnieć.
- w swojej książce “Naucz się uczyć” pisze Sebastian Leitner.

Właściwa metoda – to klucz do sukcesu!


Fiszka to kartka, na której z jednej strony (na awersie) znajduje się słówko albo zwrot po polsku, zaś z drugiej strony (na rewersie) – jego odpowiednik w obcym języku z transkrypcją fonetyczną. Memobox natomiast to pudełko z pięcioma przegródkami, oznaczającymi poziom/ stopień Twojej aktualnej nauki. Na początku więc, uzupełniasz 1. przegródkę fiszkami z nowymi słowami i uczysz się ich. Jeśli już je znasz, przekładasz fiszki do 2. przegródki, jeśli nie — uczysz się dalej fiszek w 1. przegródce. Jeśli 2. przegródka się zapełni, zaczynasz quiz. Jeśli znasz odpowiedź, przechodzisz do 3. przegródki. Jeśli nie znasz odpowiedzi, wracasz do pierwszej przegródki. Podobnie postępujesz w kolejnych przegródkach. Słówka, których się nauczysz, szybko przejdą przez cały MEMOBOX® (sukces w 5. przegródce premiowany jest opuszczeniem pudełka).

Nauka z memoboxem wciąga, ponieważ jest formą quizu. Motywuje nas do dalszej pracy i daje poczucie satysfakcji, ponieważ każde przełożenie fiszki do kolejnej przegrody – oznacza, że materiał został przez nas opanowany, czyli osiągnęliśmy sukces. A jak wiemy, w procesie nauki, każde, nawet najmniejsze osiągnięcie buduje naszą pewność siebie i wzmacnia chęć do dalszej nauki. – mówi Sławomir Kuchta, z wydawnictwa Cztery Głowy. Dodaje: Osoby, które poznały sposób nauki z pomocą fiszek, coraz częściej wracają do nas po fiszki z zakresu rozwoju osobistego, które od niedawna także możemy im zaoferować na fiszki.pl.

Agnieszka Jasińska, Piotr Bucki, Rafał Żak i Artur Jabłoński to autorzy fiszek tworzących zestaw “Kompetencje XXI wieku”. W prosty i przystępny sposób prowadzą czytelnika, dając mu wiedzę w pigułce, odsyłając do testów czy quizów dostępnych w sieci. Zgodnie z myślą “Mały format – wielka treść. Jeden krok – wielki sukces”, nabycie nowych kompetencji zaczyna się od pierwszego kroku.

* Dzisiejszy tytuł jego książki to "So lernt man lernen", czyli "Tak nauczysz się uczyć"; w Polsce książka ta ukazała się pod tytułem "Naucz się uczyć".

KONTAKT / AUTOR
Dorota Steliga
www.dspectrum.pl
512-949-039
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.