Dzieci naukę języka obcego zaczynają bardzo wcześnie. Często jeszcze przed pójściem do przedszkola czy szkoły – uczą się przez zabawę. Jest to ważna umiejętność, która jest im pomocna w dalszym rozwoju. Ale poznawaniem języków czy innych kultur coraz częściej interesują się też osoby starsze. Doskonałym dowodem na to jest fakt, że powstała już nawet specjalna subdyscyplina dydaktyki języków obcych – glottogeragogika, która bada metody nauczania ludzi starszych.
Różne motywacje – wiele korzyści
Motywacje do rozpoczęcia nauki języka w dorosłym życiu mogą być bardzo różne. Seniorzy po zakończeniu aktywności zawodowej mają więcej wolnego czasu i szukają nowych zajęć czy okazji do spotkań z innymi ludźmi. Wielu z nich właśnie na emeryturze zaczyna podróżować[1]. To jeden z powodów, dla których zaczynają się interesować nauką języków obcych. Znajomość języka obcego na poziomie komunikatywnym daje nam poczucie niezależności i swobody. Ten przywilej nie jest zarezerwowany wyłącznie dla ludzi młodych. Powstają specjalne kursy językowe czy narzędzia dostosowane do potrzeb osób w starszym wieku. Zazwyczaj kursy takie poruszają nieco inną tematykę, np. koncentrują się na słownictwie związanym z codzienną komunikacją, rodziną czy właśnie podróżami – wyjaśnia Patrycja Wojsyk, redaktor w Wydawnictwie Cztery Głowy, publikującym fiszki, czyli „narzędzia” do nauki języków obcych. Dodaje też: Dla wielu seniorów rozpoczęcie nauki języka obcego może być spełnieniem marzeń, furtką do swobodnej komunikacji z mieszkańcami odwiedzanego kraju, a tym samym – do poznania ich kultury i obyczajów.
Nauka języków opóźnia skutki demencji
Nauka języka obcego jest świetnym sposobem na trening umysłu. Konieczność zapamiętywania nowych słówek czy konstrukcji gramatycznych aktywizuje połączenia nerwowe w mózgu – jest dla niego dobrym bodźcem. Naukowcy nadal nie znają sposobów na całkowite wyeliminowanie choroby Alzheimera czy skutków demencji, jednak badania nie pozostawiają wątpliwości: jeśli podejmiemy odpowiednie działania, możemy opóźniać postępowanie niekorzystnych procesów w mózgu. U osób, które posługują się co najmniej jedynym językiem obcym, objawy tych chorób, takie jak dezorientacja, problemy z pamięcią czy trudności w planowaniu, występują średnio nawet o 4–5 lat później[2].
Języków obcych w starszym wieku można się uczyć na wiele sposobów. Dostępne są specjalne kursy językowe w szkołach czy na Uniwersytetach Trzeciego Wieku, jednak nie każdy senior ma możliwość skorzystania z nich. Wychodząc naprzeciw potrzebom takich osób, przygotowaliśmy specjalne zestawy fiszek, wydrukowane większą czcionką – tak aby korzystanie z nich było komfortowe i nie sprawiało problemów osobom z nieco słabszym wzrokiem. To świetna pomoc dla tych, którzy chcą się uczyć języka obcego w domu, w podróży czy podczas innych zajęć – mówi Patrycja Wojsyk.
[1] https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/seniorzy-konsumenci-milenialsi,80,0,2408528.html
[2] L. Bertelle, Dwujęzyczność w świetle najnowszych badań językowych, „Lingwistyka Stosowana”, nr 4: 2011, s. 241–249 na podstawie: Bialystok, E., Craik, F.I.M., Freedman, M., Delaying the onset of Alzheimer disease, Neurology, 2010 Nov 09; 75(19): 1726–1729.